Czy połączenie biznesu i sztuki pozwala uzyskać efekt synergii?

0
14

Marketing i biznes czerpie, z różnych dziedzin życia. Czy również sztuka może dać coś od siebie szeroko pojętemu biznesowi? Naszym zdaniem jest o pytanie retoryczne, gdyż biznes oraz sztuka przenikają się pomiędzy sobą od lat. Czy wykorzystanie sztuki w marketingu to dobry kierunek?

Biznes i sztuka – duet doskonały?

Intrygująca i niestandardowa kreacja reklamowa to podstawa marketingu. Tymczasem sztuka również musi intrygować i zaciekawiać. Na tej płaszczyźnie obie wydawałoby się z pozoru odległe sobie zagadnienia mają wiele wspólnego. Nieco konserwatywne podejście do sztuki może wskazywać na to, że komercjalizacja sztuki to swojego rodzaju profanacja. Jednak nie da uciec się od tego, że biznes i komercjalizacja przenika się z różnymi dziedzinami życia w tym także z sztuką. Trzeba też zauważyć, że sztuka może być rozumiana w różnorodny sposób. Mówiąc o wykorzystaniu sztuki do celów komercyjnych nie trzeba od razu mieć na myśl wybitnych dzieł najlepszych malarzy, lecz takie formy sztuki jak performance, street art, modę, film video, muzykę lub grafikę komputerową.

Art branding

Z zagadnieniem wykorzystania sztuki w biznesie łączy się pojęcie art brandingu. Pojęcie to jest definiowane jako ogół działań mających na celu promocję firmy przez sztukę.

Art branding to zjawisko o zasięgu globalnym. Jest to trend, który zdecydowanie jest coraz bardziej widoczny i raczej nie ma odwrotu. Performance, grafika czy video to takie elementy sztuki, bez których marketing nie mógłby istnieć. Poza tym, to właśnie marketing jest motorem napędowym tych oraz kilku innych dziedzin sztuki. Zatem można postawić tezę, że biznes i sztuka to duet, który wiele sobie zawdzięcza i warto dać możliwość uzyskania efektu synergii z tych dwóch tylko pozornie odległych od siebie światów.